Tomer Cohen

<a href="http://tomercohen.com">Blog lives here</a>

סלולרי: מחירים במגמת עלייה

with 9 comments

אני לא מבין את הכלכלה שעומדת מאחורי חברות הסלולר בארץ. לפני כעשור היו ברשותנו טלפונים גדולים ומגושמים, שעם הזמן התקווצו והפכו לבעלי יכולות לא רעות אם כי לעיתים די מיותרות (שתי מצלמות?! לא מספיקה מצלמה אחת בטלפון?), מחירים השיחות נמצאים במגמה הפוכה – הם עולים במקום לרדת.

מצד אחד, משרד התקשורת דוחק לפינה את חברות הטלפוניה בצעדים שאמורים כביכול להיות לטובת הצרכן, ומצד שני חברות הסלולר מצפצפות על החוקים והתקנות של המשרד האחראי (תוכנית ניוד המספרים למשל, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף החל מספטמבר אשתקד). משרד התקשורת פועל לטובת הצרכן, בעוד חברות הטלפוניה פועלות כנגדו, פועלות כנגד הלקוחות שלהן.

במשך שנים שילמנו כסף רב תמורת שירות המשיבון שניתן לכלל הלקוחות בחינם. שילמנו לחברות הסלולר תמורת הזכות להשאיר הודעה למנוי שאיננו זמין, ולא הייתה לנו שום אפשרות לבטל את האפשרות או לדעת כי מיד יענה מענה אלקטרוני במקום האדם המבוקש, ושאנחנו נוציא כסף מכיסנו בלי לקבל את התמורה בעבורה יזמנו את השיחה – קבלת מענה אנושי מהאדם המבוקש. וכאשר אותו האדם התפנה מעיסוקיו וראה את חיווי ההודעה הוא למעשה הוציא כסף נוסף תמורת הזכות שלו לשמוע את ההודעה אותה השארנו, וחברות הסלולר הרוויחו כפול משיחות טלפון.

עם הזמן התפתחה תרבות ה־SMS־ים, שזולה וזמינה יותר מהשארת הודעות במשיבון, אלא שהמשיבון עדיין המשיך וממשיך להיות מקור הכנסה מכובד לחברות, שעושות כסף אפילו מפתיח מוקלט מראש. משרד התקשורת הטיל עליהן תקנה חדשה המחייבת אותן להודיע לי בחינם כי מיד הועבר למשיבון האלקטרוני של המנוי, ומאפשרות לי לנתק ולחסוך כסף, אלא שמתברר כי הן מעוניינות לגבות ממני את הכסף בכל מקרה, ואם לא במסגרת "שירות" כזה אז בצורות אחרות. אני לקוח שלהן ולא אמור לשלם דמי חסות תמורת שירותים פיקטיביים או לממן את הקנסות שלהם.

היום התבשרנו שחברת פרטנר מתכוונת להעלות את מחירי הסלולר בשיעור של 4%, כתוצאה מ־"הפחתה נוספת בדמי הקישוריות" בתקשורת בין חברות הטלפוניה בארץ, ו־"ובשל הוראת משרד התקשורת ליישם הכרזה ללא חיוב בטרם הפניית שיחות לתא הקולי" – אם זו לא חוצפה, אני לא יודע מה כן.

ברגע שאחת החברות תאפשר לי להתחבר בחיבור VoIP (עם סקייפ סלולרי למשל), נראה לי שאני אעדיף לעשות שיחות על תשתית של תשלום קבוע וזול ולא להסתמך על רשתות הטלפוניה היקרות שלהם.

מודעות פרסומת

Written by Tomer Cohen

פברואר 14, 2007 בשעה 21:57

פורסם בכללי

9 תגובות

Subscribe to comments with RSS.

  1. בעצם, אי אפשר לנצח אותם. זה מה שקורה.

    חיבור VOIP, כשיהיה, בהחלט נשמע כמו פתרון שווה.

    שרית

    פברואר 15, 2007 at 1:20

  2. אני חושב שאני יכול להסביר את החישובים הכלכליים. כמעט כל השרותים הציבוריים בארץ נשלטים ע"י קרטלים שמתנהגים כמונופול. זה נכון לגבי הבנקים, הנמלים, חברת החשמל, הכבלים וגם חברות הסלולר. בהעדר תחרות, המטרה של חברה מונופוליסטית אינה להטיב עם הצרכנים אלא לגבות כמה שיותר כסף. שירות טוב לא כל כך מעניין את החברות האלו, כי בכל מקרה אין לצרכן הרבה ברירות. הפתרון? הסרת המגבלות על תחרות חופשית.

    יהושע

    פברואר 15, 2007 at 1:30

  3. ומה אתה חושב, לכשתהיה אפשרות כזו – הם לא יגבו לפי שימוש?

    הרי גם היום השימוש באינטרנט בסלקום/פלאפון הוא לפי KB, רק הגלישה בפורטל הסלולרי (עוד שם מפוצץ לקטלוג הורדות/קטעי חדשות במחירים מופקעים) היא חינם בקניית חבילת אינטרנט/דור שלישי.

    באורנג המצב קצת יותר טוב, הם מאפשרים לגלוש חופשי בחבילת אינטרנט שעולה 15 ש"ח, וגם זה מוגבל ל25 מגה, שזה די הרבה כשגולשים מהסלולרי

    יעקב

    פברואר 15, 2007 at 18:59

  4. לפני כשנתיים אף־אחד לא האמין שיגיע היום בו מכשירי טלפון יסופקו עם כבל סינכרון ואפשר יהיה להטעין תכנים מהמחשב האישי. כיום כל טלפון שמכבד את עצמו (וגם כאלה שלא!) מסופק עם כבל, או לפחות כבל אופציונלי בקניה נפרדת, ובכך חוסך ללקוח כסף רב בהורדת צילצולים ומשחקים למכשיר. פחות כסף עבר לחברות הסלולר אבל בסופו של דבר הלקוח מרוצה יותר.

    לא ניתן להגדיר את חברות הטלפוניה כמונופול אלא כקרטל בלבד. מצד שני גם לא ניתן לפתוח את השוק לתחרות חופשית לחלוטין כי נדרשים רישיונות והקצאת תדרים מאת משרד התקשורת.

    חברות הטלפוניה מציעות חבילות גלישה לפי כמות המידע שמועבר בקו, ואינני מסכים עם הטענה כי 25 מגה זה די הרבה (אורנג' ממתגים את הכמות הזו כגלישה חופשית, ורק בשורות הקטנות מציינים כי קיימת מגבלה זו). 25 מגה זה הרבה אם גולשים בוואפ; אבל זה כלום אם מנהלים שיחות חזותיות או אפילו רק קוליות דרך הרשת, או שצופים בתכני וידיאו כלשהם.

    הפתרון? אולי שמישהו יספק חיבור אינטרנט אלחוטי בטכנולוגיה כזו או אחרת (wimax למשל), במחיר סביר.

    תומר

    פברואר 15, 2007 at 19:12

  5. כן, החברות מהוות מעין קרטל, ולא מונופול, אבל ההתנהגות שלהן והתוצאה ממבטו של הצרכן דומות. אני לא מקבל את הטענה שלא ניתן לפתוח את השוק לתחרות. צריך להפריד בין השירותים שהחברות מציעות. כנראה שישנן מגבלות לגבי ריבוי אנטנות והקצאת תדרים, ולכן הגיוני ששירות זה ישאר בידי הקרטל.

    כיוון שאנחנו יודעים שקרטלים וצרכנים לא הולכים טוב ביחד, אפשר לאסור על החברות האלו למכור לצרכן. אז יקומו עשרות חברות בשוק תחרותי שיצטרכו לספק לך שירות טוב במחירים נמוכים. החברות האלה יצטרכו לקנות את רוחב הפס מאחת מחברות הקרטל, ויש להניח שלהן יהיו משאבים מספיקים למנוע התנהגות קרטלית בלתי חוקית ולקבל מחירים תחרותיים מחברות התשתית.

    יהושע

    פברואר 15, 2007 at 20:06

  6. לאחרונה HOT ביקשו אישור להיות ספק סלולר וירטואלי, כלומר כזה שקונה רוחב פס (דקות שימוש) בסיטונאות מהספק ומוכר אותן במחיר זול ללקוח. קשה לי להאמין שפתרון כזה יצליח לטווח הארוך, בדיוק מאותה סיבה שבסופו של דבר חברת התשתית וחברת התוכן (ספק השיחות) יעדיפו להתאחד.

    בתחום האינטרנט אחת מהחברות המובילות היא בזק בינלאומי, שנמצאת בבעלות חברת בזק.
    בתחום הטלפוניה הפנים־ארצית אחת מהחברות הינה חברת פלאפון שהיא חברת בת של בזק, ספקית התשתית והקישוריות הפנים־ארצים בתקשורת הנייחת הגדולה ביותר ועד לא מזמן היחידה בשוק.
    בתחום השיחות הבינלאומיות כמעט כל ספק שיחות התחיל בשלב כלשהו לספק שירותי גישה לרשת מאחר ויש לו כבר תשתית מתאימה.

    תומר

    פברואר 15, 2007 at 20:38

  7. מסכים לחלוטין, ולכן צריך לאסור מחברות התשתית לעסוק במכירת שירותים לצרכן. זה המחיר שהם משלמים בעבור הזכות להיות שחקו ענק בתחום. אני בעקרון תומך בהגבלת הרגולציה, אבל כשמדובר בקרטל כה חזק, וכשנראה שלא ניתן לחיות בלי מיעוט חברות בחלק התשתיתי, צריך בהחלט להגביל את כוחותן של החברות האלו.

    גם בדוגמאות שהבאת יש תמיכה לטיעונים שלי. בתחום האינטרנט יש את בזק בינלאומי, אבל יש גם תחרות, ודוקא שירות הלקוחות של בזק בינ"ל הוא בסדר מנסיוני איתם. יש תחרות עזה בשיחות הבינלאומיות והמחירים ירדו במאות אחוזים מאז שבירת המונופול של בזק, למרות שהשיחות עוברות על הקו של בזק.

    יהושע

    פברואר 15, 2007 at 20:55

  8. אתה בטוח שהתקשורת הבינלאומית עוברת על קווים של בזק? זה לא Med1 שאחראים על זה?

    תומר

    פברואר 15, 2007 at 21:05

  9. התכוונתי רק לקו בזק שיוצא מהבית שלך למרכזייה (Last Mile), אין לי מושג מה קורה אחרי זה. אבל גם בסלולר, אם הבעיה היא רק הקצאת התדרים אז החברות התחרותיות (הספקים) תוכלנה לקחת אחריות מהאנטנות או מהמרכזיות האזוריות.

    יהושע

    פברואר 15, 2007 at 21:26


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: